måndag 11 maj 2009

När tålamodet tar slut

Aaaargh! Ibland blir jag bara så trött på Koira! Hela eftermiddagen har hon varit jobbig och bitits och bråkat, speciellt när man ska ta på halsbandet för att gå ut och kissa. Det är så frustrerande, man vet ju att hon biter för att hon är leksugen/kissnödig, och så drar bitandet ut på tiden, så det blir ännu mer bråttom... Suck! Och det gör så ont när hon borrar in sina gaddar i handen/foten/whatever, så till slut blir man så jävla arg bara! Tyvärr vart jag så arg att jag skrek på henne, vilket jag egentligen inte vill.

Där ser jag en likhet mellan jobbet och hundägandet/valpägandet... En eller två gånger på jobbet har jag blivit så förbannad rent ut sagt att jag har sagt/skrikit saker som inte alls är professionellt för fem öre... Men då har det verkligen varit en tuff situation och den har pågått länge. Man är ju inte mer än människa...!

Men när det handlar om jobbet eller något annat jag har ansvar för, då har jag en väldigt lång stubin. Nästan så jag själv blir förvånad över hur lång den kan vara... Men ibland sprängs jag! Och det är tur att jag är uppväxt med att man inte får kalla varandra för elaka saker, för det är nog mest volymen som höjs.

Just nu sitter jag och är ångerfull för att jag skrek och morrade så dant på Koira. Det är ju inte hennes fel att det kliar i tänderna, att hon är jättekissnödig och att det är kul att brottas med soffkuddarna. Jag vet det, och jag försöker i största möjliga mån låta henne vara valp och ha roligt, men det är inte alltid det är så lätt. Och det är ju faktiskt inte tillåtet att bitas, och vi försöker fortfarande lära känna den här lilla damen så att vi vet vilket sätt som är det enklaste att säga till henne på.

Nu kanske en del tänker att jag är fånig som är ångerfull för att jag skrek lite på min valp. Men för mig är det en väldigt viktig relation jag försöker bygga mellan Koira och mig, och vem tusan vill vara kompis med nån som blir så arg? Visst, det är inte alls ofta, tror faktiskt att det här var första gången nånsin som jag riktigt skällde på henne... Men ändå. Och jag VET att jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG NÅGONSIN skulle ens fundera på att slå eller sparka min hund, absolut inte!!! Men gränsen för vad som är ok för mig går så pass mycket tidigare, redan vid att höja rösten mot hunden! Det är därför jag reagerade så starkt på min egna ilska, tror jag.

Skönt att skriva av sig lite grann, det är ju trots allt det bloggen är till för. Nu ska jag ta och titta på nån film, och gosa med min sötnos till valp som ligger brevid mig, alldeles tätt intill benet. Jag älskar Koira så mycket, hon är värd allt!

6 kommentarer:

Frida sa...

Jag vet precis hur det känns.. jag har haft valp/unghund sen i februari 08 nu. Det ÄR jobbigt... och stubinen tar slut.. ingen människa har lång stubin nog att klara allt en valp ställer till med. och man får faktist säga till när man har fått nog.. så länge man gör det med rösten, precis som du skrev, så ska man ju självklart inte slå dem. jag tycker inte du ska ha dåligt samvete.. kanske lite för att du skrek, men inte för att du sa till att nu räcker det. Det måste ju finnas gränser. Lycka till i fortsättningen! ett tips är ju att ha halsband inomhus också, eller att ha ett retriever koppel när du känner att stubinen kanske är lite kortare än vanligt. be strong.. i juni börjar de tappa valp-tänderna.. vi får försöka hållla ut :)

Unknown sa...

Gullebarn!
Det är inte farligt att bli arg och frustrerad. Det tillhör livet. Bara man inte gör någon annan illa. Och det tror jag inte att du gjorde. Du hittar nog ett sätt att sätta gränser för lille valpisen.Tack för erkännandet jag läste mellan raderna, det gjorde gott i ett modershjärta. Puss!

Frida sa...

haha.. Ja precis! eller typ ett iallafall.. snart blir det lugnt ett tag.. innan helvetet löser ut igen.. könsmognaden. då gränserna testas ! Men det går nog bra. vi får samla krafter ;)

Emelie sa...

Hej! Allt går bra med Nova, men visst har hon sina dagar då hon ska trotsa med, precis som Koira. Jag tränar väldigt mycket inkallning med henne, o hon är lös hela tiden, förutom när vi ska gå på vägen mellan grannen o oss där bästa kompisen Myra bor. Hon är lite rädd för bilar så jag vet inte om hon skulle vända o springa om jag inte hade henne kopplad, men brukar släppa henne en bit då jag ser att det är lugnt o då går hon jättefint vid sidan om mig :) Såg att Koira badat! Vad roligt! Ska ta med Nova till en sjö här i närheten med så fort jag får tid. Vi bor väldigt nära havet, o har vart där nere o kollat in vattnet lite men det är så stenigt. Oj vilket inlägg :p Hoppas att allt är bra med er :)
Kram Emelie

Letizia sa...

Jag förstår precis! Valpar är jobbiga och ibland blir man bara arg. Som du sa.. man är bara en människa :)
När hon blir bitig och ja, jobbig.. prova att få henne att sitta eller ligga eller vad hon nu har lärt sig. Det brukar funka med Zelda, så fort jag ger henne något att "jobba" med så blir hon lugn ;)
Lycka till!

Letizia & Zelda

P.S. Vi har också en blogg nu :)

Kicki Fohlin-Svensson sa...

jag förstår dig precis, ibland blir det bara för mycket. Valpar (ja barn också)har förmågan att stundtals dra fram den allra värsta sidan hos oss och man är precis som du skriver, inte mer än människa.
Men det finns en sak man kan göra med både jobbiga barn och valpar. Och det är "time out"
Barn får helt enkelt sitta i hörn någonstans tills de lugnat ned sig, en valp kan man helt sonika angränsa till ett annat rum. För att inte valpen ska känna sig helt utelämnad kan man sätta upp en grind eller galler. Då slipper man ha en stängd dörr.
Men detta är bättre än att man blir totalt galen. Och jag är ganska säker på att valpar (och barn) behöver en stunds eftertanke emellanåt och vi måste få vara ifred. Pröva om detta kan fungera när den lilla "besten" blir alltför jobbig.
jag kan glädja dig med att Koira är en helt underbar valp och att man har en valp som är så här aktiv brukar innebära många roliga stunder framöver. det är härligt med aktiva valpar!
(nja i lagom doser)
Vi ses på kurs!
/ Kicki