torsdag 14 maj 2009

Frågesport!

Nu kommer vi till 100 000-kronorsfrågan.

Hur gör man för att säga till Koira när hon gör fel?
(och helst då att hon ska fatta att det är fel, och sluta med det oönskade beteendet!)
  1. Säger nej
  2. Morrar på henne
  3. Nyper till i sidan
  4. Håller fast över nosen
  5. Spruta vatten på henne
  6. Skrika på henne
  7. Ignorerar henne
  8. Distrahera med nåt annat, ex. leksak
  9. Skrika som om man har jätteont
  10. Knuffa bort henne
  11. Stänga ute henne
Vad tror ni funkar bäst på den lilla damen? Eller har ni fler metoder/knep som ni vill föreslå?

3 kommentarer:

Ivana sa...

hmm...vet du vad jag hade gjort? jag tror att jag hade klickat precis innan hon hinner göra fel. alltså klicka när hon gör rätt. det var så jag fick snöboll att sluta dra i koppel.=) kan funka, men det beror ju på om hon fattar klickerljudet.

Letizia sa...

Jag frågar publiken! :D
Nummer 2. morra funkar ABSOLUT INTE på Zelda utan hon tror att jag leker då och ställer sig i lekposition eller börja lek-bita :D haha nej, inte kul. :)
Nr 8 (distrahera) undrar jag om hundar då kopplar ett dåligt beteende med att de får leka, man kanske ska säga "nej" först och sedan avleda.
Får vi veta det rätta svaret efter pausen eller nästa vecka? :D

-Lety & Zelda-

Frida sa...

Det beror ju på vad för onönskat beteende hon har.. om Scott skulle bita i något han inte får tex en sko, så skulle jag försöka avleda med något annat. om det inte är "stora" saker. som typ soffan. då brukar jag säga Nej, väldigt bestämt. men om han biter i mina fingrar brukar jag typ harkla mig, och det lyssnar han jätte bra på.. Så gör jag! ;) det fungerar på Scott, men de e ju så olika på hundarna.. du får helt enklt testa dig fram. Det viktigaste är väl att du vet vad du vill och är bestämmd. :)